Användarvillkor

1. Introduktion och funktionalitet

1.1. Webbplatsen klarpris.se (hädanefter ’KlarPris’) ägs och drivs av KlarPris A/S (organisationsnummer 35484035). KlarPris utvecklar och tillhandahåller en webbplats och programvara som tillsammans utgör ett inköpssystem på en plattform med en rad associerade moduler, applikationer och verktyg, inklusive ett kalkylationsverktyg och fakturakontroll (hädanefter tillsammans kallat ’Inköpssystemet’, oavsett om webbplats och programvara används tillsammans eller var för sig) för installatörer och byggföretag (hädanefter ’Kunden’). Genom att jämföra varupriser hos leverantörer över utvalda grossister, leverantörer och återförsäljare, inklusive webbutiker (hädanefter tillsammans kallade ’Leverantörer’), ger Inköpssystemet Kunden pristransparens. Med hjälp av Inköpssystemet kan Kunden hitta det mest fördelaktiga priset på de varor som behövs. Om Kunden har särskilda rabattavtal hos de utvalda Leverantörerna kan Inköpssystemet ta hänsyn till detta, förutsatt att Kunden ger KlarPris tillgång till Kundens pris- och rabattavtal från Leverantörerna, inklusive genom att ge KlarPris fullmakt och nödvändig onlineåtkomst så att KlarPris kan hämta dessa automatiskt, enligt nedan punkterna 2 och 5.

1.2. För att få tillgång till Inköpssystemet måste Kunden skapa ett användarkonto, teckna ett abonnemangsavtal (inklusive testtillgång till Inköpssystemet) och acceptera dessa användarvillkor (hädanefter kallade ’Användarvillkor’). KlarPris rekommenderar att man läser Användarvillkoren noggrant och håller sig uppdaterad på klarpris.se

1.3. Genom att acceptera dessa Användarvillkor ger Kunden KlarPris fullmakt att använda och få tillgång till samt inhämta Kundens företagsspecifika informationer, inklusive prisinformation och/eller pris- och rabattavtal samt fakturor, på uppdrag av Kunden hos Leverantörerna eller online samt att använda inloggningsuppgifter till dessa i enlighet med eventuella användarvillkor hos Leverantören. KlarPris har endast rätt att använda denna fullmakt för att underhålla och använda Kundens inloggningsuppgifter hos Leverantörerna, skapa, radera och redigera användare hos Leverantörerna för Kundens räkning, förbereda och lämna in Kundens beställningar hos Leverantörerna samt att begära information om pris- och rabattavtal, enligt punkterna 1.1 och 5.1 samt tillhörande aktiviteter.

2. Användarkonto

2.1. Kunden måste skapa ett användarkonto (hädanefter ’Kontot’) genom att teckna ett abonnemang. Kontot skapas med ett inloggningsnamn och lösenord, som Kunden själv är ansvarig för. Inloggning och lösenord används varje gång Kunden vill jämföra priser med hjälp av Inköpssystemet.

2.2. När ett Konto har skapats kan önskat antal användare läggas till.

2.3. När Kontot och abonnemanget har skapats kan Kunden börja använda Inköpssystemet.

2.4. Kontot måste innehålla följande information: Företagets namn, adress, organisationsnummer, kontaktinformation (telefon, e-post, etc.) och kontaktperson hos Kunden.

2.5. Kunden ansvarar för att hålla denna information uppdaterad på Kontot.

3. Abonnemang

3.1. För att få tillgång till Inköpssystemet måste Kunden teckna ett av de abonnemang som erbjuds av KlarPris. Abonnemanget ger tillgång till den valda versionen av Inköpssystemet. Abonnemangspriset justeras varje år från och med den 1 januari enligt utvecklingen i oktober månads konsumentprisindex föregående år jämfört med året innan, dock med minst 1,5%. KlarPris kan även meddela prisändringar med 1 månads varsel före utgången av en abonnemangsperiod.

3.2. Abonnemanget tecknas för en period om 6 månader åt gången (hädanefter ’Abonnemangsperioden’), om inget annat avtalats. Abonnemanget faktureras i förskott.

3.3. Kunden kan uppgradera eller nedgradera sitt abonnemang i enlighet med villkoren i punkterna 3.4.-3.5. Kunden ansvarar för att teckna det abonnemang som bäst motsvarar Kundens behov, liksom det är Kundens ansvar att upp- eller nedgradera sitt abonnemang så att det motsvarar de faktiska behoven.

3.4. Uppgradering

3.4.1. Ett abonnemang kan uppgraderas när som helst.

3.4.2. Skillnaden mellan förbetalt abonnemang och det vid tidpunkten för uppgraderingen gällande priset för det nya abonnemanget beräknas proportionellt för den återstående Abonnemangsperioden och faktureras för omedelbar betalning.

3.4.3. Fakturering sker därefter i enlighet med priset och villkoren för det nya abonnemanget.

3.5. Nedgradering

3.5.1. Kunden kan välja att nedgradera sitt abonnemang. Nedgradering kan beställas med 30 dagars varsel före slutet av en Abonnemangsperiod. Nedgraderingen träder i kraft vid början av nästa Abonnemangsperiod.

3.5.2. Fakturering sker därefter i enlighet med det abonnemang som Kunden har nedgraderat till.

3.6. Uppsägning

3.6.1. Ett abonnemang kan sägas upp med 30 dagars varsel före slutet av en Abonnemangsperiod. Om abonnemanget inte sägs upp med minst 30 dagars varsel före slutet av en Abonnemangsperiod, förlängs abonnemanget automatiskt med en ny 6-månaders Abonnemangsperiod.

3.6.2. Kunden har tillgång till att använda Inköpssystemet under uppsägningstiden och fram till utgången av Abonnemangsperioden. KlarPris återbetalar inte abonnemanget för den återstående tiden av Abonnemangsperioden, oavsett om Kunden använder Inköpssystemet eller inte.

3.6.3. KlarPris har rätt att radera Kontot vid upphörande av abonnemanget.

3.7. Betalningsvillkor

3.7.1. Fakturering sker till Kunden genom utfärdande av faktura, som skickas till den av Kunden angivna e-postadressen i Kontots kontaktuppgifter.

3.7.2. Fakturan utfärdas med betalningsvillkor netto 14 dagar.

3.7.3. Vid försenad betalning beräknas dröjsmålsränta med 2% per påbörjad månad.

3.7.4. Vid utebliven betalning suspenderas Kontot omedelbart. Efter överenskommelse mellan KlarPris och Kunden kan Kontot återaktiveras. Utebliven betalning betraktas som en uppsägning med kortast möjliga varsel, och Kunden är, oavsett eventuell suspension av Kontot, skyldig att betala abonnemanget och uppstartsavgiften m.m. fram till abonnemangets upphörande.

3.8. Särskilt om provabonnemang

3.8.1. Genom att acceptera ett provabonnemang (gratis tillgång i 14 dagar med villkor motsvarande ett standardabonnemang) godkänner Kunden också att abonnemanget övergår till ett standardabonnemang vid provperiodens slut, om inte Kunden skriftligen har sagt upp abonnemanget före provperiodens utgång.

4. Användning av Kontot

4.1. Kontot och abonnemanget får endast användas av ett företag. Om Kunden äger flera företag och vill använda Inköpssystemet för alla företagen, måste Kunden teckna abonnemang för varje företag.

4.2. Det är Kundens ansvar att se till att andra företag eller obehöriga inte använder Inköpssystemet eller får tillgång till Kontot.

4.3. Om Kunden upptäcker att obehöriga har fått tillgång till Kontot och har använt Kundens abonnemang obehörigt, måste KlarPris omedelbart informeras. Kunden ska också omedelbart ändra lösenordet till Kontot för att förhindra fortsatt missbruk.

4.4. Kunden ansvarar för att se till att Inköpssystemet inte används på ett sätt som kan skada KlarPris’ namn, rykte eller goodwill, eller som strider mot gällande lagstiftning eller annan reglering.

4.5. Kontot administreras av Kunden.

4.6. KlarPris tillhandahåller endast support i den utsträckning det är särskilt och skriftligt avtalat i abonnemanget.

5. Uppladdning av data till Kontot

5.1. KlarPris är, i enlighet med punkt 1.3, auktoriserad att använda Kundens inloggningar hos Leverantörerna, inklusive för manuell eller automatiserad inhämtning av information om pris- och rabattavtal (hädanefter ’Data’) från Leverantörerna. Kunden kan alternativt ladda upp sin Data (eller auktorisera KlarPris att göra detta), enligt punkt 1.1, till Kontot. Uppladdning måste ske i ett elektroniskt läsbart format. Detta ger Kunden möjlighet att se de priser som gäller för Kunden hos de olika Leverantörerna.

5.2. KlarPris betraktar Data som Kundens egendom och behandlar dem i enlighet med detta. KlarPris har inte rätt att lämna ut Data till tredje part, om det inte sker som en del av användningen och driften av Inköpssystemet. Vid abonnemangets upphörande – oavsett orsaken – är KlarPris skyldig att upphöra med all användning av Data, dock kan KlarPris alltid använda Data i anonymiserad form och KlarPris är inte skyldig att återlämna eller på annat sätt dokumentera radering eller upphörande av användningen av Data.

5.3. Kunden ansvarar för att hålla data uppdaterad, inklusive att ladda upp uppdaterade versioner till Kontot. Om KlarPris är auktoriserad att göra detta sker uppdateringen automatiskt, förutsatt att Kunden när som helst har försett KlarPris med korrekta inloggningsuppgifter och annan nödvändig information för onlineåtkomst.

5.4. Inköpssystemet visar när Data som används för prissammanställningen senast uppdaterades. KlarPris har inget ansvar för Data. Om Kunden upptäcker fel i data ska Kunden kontakta den Leverantör som tillhandahållit de relevanta Data.

6. Ändringar i användarvillkoren

6.1. KlarPris har rätt att ändra dessa användarvillkor samt abonnemangstyper, prisstruktur och utbud av eventuella tilläggstjänster. Om ändringarna är av betydelse för Kunden ska dessa ändringar meddelas med minst 2 månaders varsel innan de träder i kraft.

6.2. KlarPris informerar Kunden om ändringarna via den e-postadress som finns angiven på Kontot.

6.3. Om Kunden inte invänder mot ändringen omedelbart och inom 4 veckor efter mottagandet av den information som nämns i punkt 6.2, anses det som ett godkännande av de meddelade ändringarna, som därmed träder i kraft vid utgången av den angivna varselperioden.

6.4. Kundens invändning mot ändringarna betraktas som en uppsägning av abonnemanget, som därför upphör vid slutet av den varselperiod som anges i punkt 6.1. Förbetalt abonnemang återbetalas proportionellt i dessa fall.

6.5. De vid varje tillfälle gällande användarvillkoren kommer att vara tillgängliga på klarpris.se. Kunden uppmanas att hålla sig uppdaterad om villkoren för användning av KlarPris samt övriga nyheter om KlarPris.

7. Sekretess

7.1. KlarPris och Kunden (hädanefter ’Parterna’) är skyldiga att hålla all data, material och information (hädanefter ’Information’) om den andra parten och dess koncernföretag strikt konfidentiellt, enligt nedan.

7.2. Parterna betraktar Information som affärshemligheter enligt §2 i lagen om affärshemligheter och inkluderar särskilt, men inte uteslutande, information om leverantörsdata, prisuppgifter, leveransvillkor, rabattavtal, bonusordningar, betalningsvillkor, handelsvillkor, inköpsstatistik, kontraktsförhandlingar samt mottagande av individuella eller unika prisfiler från grossister, leverantörer, kunder etc. Information omfattar även insikter i teknik och metoder i Inköpssystemet.

7.3. Parterna har inte rätt att lämna ut Information som härrör från den andra parten till tredje part. Undantag från sekretessplikten gäller Information som är allmänt tillgänglig eller på annat sätt rättmätigt mottagen från tredje part, samt Information som en part enligt lag är skyldig att lämna ut till myndigheter eller domstolar. Parterna har rätt att offentliggöra att det finns ett formaliserat samarbete mellan parterna. Undantaget från KlarPris’ sekretessplikt är även Information eller Data där Kunden uttryckligen har gett tillåtelse till en tillverkare eller leverantör att dela Information eller Data. Tillstånd för detta i Inköpssystemet kan när som helst administreras av Kunden och återkallas (dock ej retroaktivt).

7.4. KlarPris’ användning av Information (inklusive data som härrör från Information eller Data) för statistiska ändamål, framtagning av analytisk data och optimering av sökresultat samt distribution eller överlåtelse till tredje part (hädanefter ’Godkänd användning’) omfattas inte av sekretessplikten. Godkänd användning får endast ske i anonymiserad form, vilket innebär att den aktuella Information och den data som härrör från denna inte kan kopplas direkt till identifierbara kunder, grossister eller tillverkare (1) individuella priser på enskilda produkter, (2) deras specifika kunder eller (3) deras specifika handel med kunder.

7.5. Sekretessplikten gäller oavsett i vilken form och format Information mottas (fysiskt, digitalt, elektroniskt eller på annat sätt).

7.6. Parterna är också skyldiga att hantera all Information med noggrannhet och lojalitet med hänsyn till den andra partens intressen. En part är skyldig att följa den andra partens instruktioner i samband med hantering av Information, inklusive användning av elektroniska medier.

7.7. All Information ska omedelbart återlämnas på begäran från en part och senast vid samarbetets upphörande, bortsett från sådana otillgängliga kopior som kan vara lagrade i cache, säkerhetskopior, etc.

7.8. Parterna är överens om att dessa sekretess- och konfidentialitetsvillkor är tidsobegränsade.

8. Immateriella rättigheter

8.1. KlarPris äger vid varje tillfälle alla immateriella rättigheter till Inköpssystemet med alla justeringar, inklusive alla upphovsrättigheter och varumärkesrättigheter. Detta gäller även alla immateriella rättigheter som skapas under den tid Kunden använder Inköpssystemet eller som skapas specifikt för Kunden.

8.2. Kunden har enbart en icke-exklusiv rätt att använda Inköpssystemet på de villkor som KlarPris har fastställt i dessa användarvillkor.

8.3. Utöver vad som anges i punkt 7 ovan har KlarPris rätt att använda kundfeedback, förslag till förbättringar och nya funktioner m.m. i sin fortsatta utveckling av Inköpssystemet. KlarPris äger alla rättigheter till sådana förbättringar, inklusive eventuell vinst, oavsett om förslagen till förbättringar kommer från Kunden eller tredje part.

8.4. KlarPris har rätt att använda användardata och historik vid användningen av Inköpssystemet, inklusive trender, beteende, och segmentering, men alltid endast i anonymiserad form, så att Kunden inte kan identifieras.

9. Säkerhet

9.1. KlarPris är SSL-certifierad. Detta innebär dock inte en garanti mot hackerattacker eller andra typer av attacker och obehörig åtkomst till Inköpssystemet och Kontot. KlarPris är inte ansvarig för sådana attacker och kan därför inte hållas ansvarig för eventuell obehörig åtkomst till Kontot eller Kundens information i övrigt.

9.2. KlarPris kommer att återställa säkerheten så snart som möjligt vid eventuella attacker och Kunden kommer att informeras om sådana attacker.

10. Personuppgiftshantering

10.1. Mellan KlarPris och dess databehandlare har ett separat databehandlingsavtal ingåtts om KlarPris’ hantering av personuppgifter för Kundens användare på Inköpssystemet.

11. Integritetspolicy, cookies och information

11.1. Utöver de särskilda villkor om personuppgiftshantering som nämns ovan i punkt 10, är KlarPris’ vid varje tillfälle gällande Integritetspolicy tillgänglig på klarpris.se.

11.2. Användning av Inköpssystemet förutsätter användning av cookies, som är små textfiler som sparas av användarens webbläsare när webbplatser används, inklusive vid användning av Inköpssystemet. Användaren kan kontrollera hur webbplatser använder cookies genom att konfigurera inställningarna i webbläsaren. Om cookies inaktiveras helt kan Inköpssystemet eventuellt inte fungera optimalt, inklusive att webbläsaren inte kommer att kunna komma ihåg inloggningen till Kontot.

11.3. KlarPris skickar regelbundet nyhets- och reklammaterial till Kunden. Kunden kan när som helst kostnadsfritt avstå från detta, både i samband med att kontaktuppgifter lämnas till KlarPris och vid varje senare kontakt.

12. Drifttid och support

12.1. KlarPris strävar efter att Inköpssystemet ska vara tillgängligt för Kunden, men kan inte garantera 100% drifttid.

12.2. Om KlarPris i samband med uppdateringar, driftstörningar eller liknande har planerad driftstopp, kommer Kunden att informeras om detta så snart som möjligt. Driftstoppet kommer så långt som möjligt att placeras på tidpunkter som KlarPris bedömer innebär minst besvär för Kunden.

12.3. Kunden kompenseras inte för driftstopp, om inte drifttiden sjunker till under 99% mätt över 12 månader. I så fall kompenseras Kunden genom att abonnemanget förlängs med en månad utan kostnad.

12.4. Kunden kan utan kostnad få fjärrsupport (hotline) för frågor om användning och funktionalitet i Inköpssystemet. Hotline omfattar tillgång till e-post och telefonsupport för frågor om användning och funktionalitet i Inköpssystemet. Hotline ger inte Kunden tillgång till support på plats. För fel av typ 1, dvs. ett kritiskt fel som hindrar användarna från att utnyttja avgörande funktionalitet i Inköpssystemet (t.ex. orderregistrering och prissökning), tillhandahålls support med en responstid på maximalt 2 timmar på normala arbetsdagar mellan 9.00 och 16.00, samt på fredagar mellan 9.00 och 15.00. För övriga feltyper (Typ 2), dvs. fel som hindrar användarna från att utnyttja en eller flera mindre viktiga funktioner i Inköpssystemet, eller frågor om användning och funktionalitet avseende Inköpssystemet, ges support med en responstid på maximalt 24 timmar på normala arbetsdagar mellan 9.00 och 16.00, samt på fredagar mellan 9.00 och 15.00. Responstiden räknas från det att KlarPris mottar Kundens felrapport och tills KlarPris har påbörjat problemlösningen. Support ges via telefon, e-post eller fjärranslutning (teamviewer). Felkorrigeringar och eventuell utveckling genomförs natten efter slutförandet.

13. Tredjepartswebbplatser

13.1. KlarPris’ webbplats kan innehålla länkar till andra webbplatser som drivs av andra än KlarPris (hädanefter kallade ’Andra webbplatser’).

13.2. Länkar till Andra webbplatser tillhandahålls som en tjänst till Kunden, men det innebär inte att KlarPris har godkänt innehållet eller ansvarar för det.

13.3. Om Kunden använder Andra webbplatser via länkar på KlarPris’ webbplats sker det på egen risk, då KlarPris inte har kontroll över innehållet, säkerheten eller funktionaliteten på Andra webbplatser. KlarPris kan inte hållas ansvarig för eventuella förluster eller skador som uppstår till följd av användningen av Andra webbplatser.

14. Bristande efterlevnad

14.1. Vid väsentlig bristande efterlevnad kan KlarPris när som helst häva avtalet om abonnemang med Kunden. Väsentlig bristande efterlevnad inkluderar, men är inte begränsat till, missbruk av KlarPris tjänster, missbruk av Kontot samt utebliven betalning av abonnemang, startavgift m.m.

14.2. Vid misstanke om missbruk av KlarPris tjänster eller Kontot kan KlarPris tillfälligt stänga av Kontot, vilket innebär att Kunden inte har tillgång tills eventuell missbruk har utretts. Kunden kan inte göra anspråk på KlarPris med anledning av avstängning av Kontot.

15. Ansvar

15.1. All användning av Inköpssystemet sker på Kundens egen risk, inklusive Kundens dispositioner, rättshandlingar m.m. baserat på resultat i Inköpssystemet.

15.2. Inköpssystemet tillhandahålls som en Software-as-a-Service-lösning. Det betraktas inte som ett fel i Inköpssystemet om Data och andra typer av data som visas i Inköpssystemet inte är uppdaterade till följd av otillgängliga data utanför KlarPris kontroll, inklusive bristande uppdateringar eller förändringar i procedurer för att ta emot data från tredje part, grossister och producenter m.fl. Detsamma gäller för Data och andra pris- och rabattstrukturer som inte lämnas ut eller tillhandahålls KlarPris i ett elektroniskt, matematiskt läsbart format. KlarPris är inte på något sätt ansvarig för resultaten av prisjämförelser, inklusive felaktiga priser, fel i prisdata, föråldrade priser, uteblivna sökresultat och extra kostnader eller fel i varuuppgifter, mängder, specifikationer m.m. Kunden uppmanas att i alla fall kontrollera varor, priser och villkor hos respektive Leverantörer.

15.3. KlarPris kan inte ange hur länge visade priser är giltiga. Om Kunden är oense med det pris som Leverantören debiterar, inklusive uteblivna rabatter, ska Kunden kontakta Leverantören.

15.4. KlarPris är inte ersättningsskyldig för fel i Inköpssystemet, för Kundens användning eller för eventuella förluster som Kunden kan ha i samband med användningen av Inköpssystemet, inklusive fel i order, beräkningsfel i kalkylverktyg, skador på Kundens hårdvara, dataförlust eller andra säkerhetsbrott m.m.

15.5. KlarPris är inte ansvarig för direkta eller indirekta förluster eller följdskador, inklusive driftstopp och eventuella krav från tredje part som uppstår på grund av användning av Inköpssystemet, förseningar eller Kundens oförmåga att använda Inköpssystemet.

15.6. KlarPris ansvarar endast för produktskador enligt ofrånkomliga regler i produktansvarslagen. Eventuellt ansvar för produktskador på annan grund utesluts härmed uttryckligen. All användning av Inköpssystemet sker alltså på Kundens egen risk.

15.7. KlarPris har inget ansvar för eventuella skador på Kundens hårdvara eller annan egendom, oavsett om skadan orsakats av virus eller liknande, till följd av Kundens tillgång till och användning av Inköpssystemet.

15.8. I relationen mellan KlarPris och Kunden är KlarPris inte ansvarig för eventuella förluster som Kunden kan lida till följd av överträdelse av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 (dataskyddsförordningen) samt dataskyddslagen vid användning av Inköpssystemet.

16. Överlåtelse

16.1. KlarPris har rätt att överlåta alla rättigheter och skyldigheter gentemot Kunden till ett koncernföretag eller tredje part.

16.2. Kunden accepterar att KlarPris har rätt att använda underleverantörer i alla sammanhang, inklusive för drift och förvaltning av Inköpssystemet samt för lagring av Kundens Data och andra typer av data.

17. Tvister mellan Kunden och KlarPris

17.1. Alla tvister mellan Kunden och KlarPris ska avgöras enligt dansk lag med KlarPris säte som behörig domstol.

Version 3
Gäller från 1. oktober 2023